وب سایت رسمی شرکت درنیکا ویژن آریا

راهنمای انتخاب دستگاههای مورد نیاز برای تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفی شرکت های تولید کننده رنگ پودری

پوشش های پودری یا رنگهای کوره ای پودری به گروهی از پوشش ها اطلاق می شود که از مخلوط رزین ، عامل شبکه ای کننده ، پیگمنت ها و سایر سایر افزودنی ها بدست آمده است. برای تولید این پوشش ها ابتدا مواد اولیه به شکل مذاب با یکدیگر مخلوط می شوند سپس مذاب حاصل سرد می گردد و طی دو مرحله به ذراتی با اندازه بین ده تا صد میکرون آسیاب می شوند. این پوشش ها عمدتاً با استفاده از روش های الکترواستاتیک اعمال می گردند. تقسیم بندی رنگ های پودری بر حسب نوع رزین بکار رفته در ساختار آنها عبارتند از: پوشش های اپوکسی پوشش های پلی استر پوشش های اپوکسی پلی استر پوشش های پلی یورتان پوشش های اکرولیک لیست تست های متداول:

تست دانه بندی: دستگاه پارتیکل سایز آنالایزر با تئوری پراکندگی Mie وFraunhoffer Diffraction اندازه گیری فام رنگ : دستگاه های اسپکتروفتومتر و کالریمتر با قابلیت اندازه گیری و مقایسه فام های رنگ تولیدی به کمک پارامترهای معرفی شده توسط سیستم CIE L a b و کابین مقایسه رنگ در نور های مختلف D65, D50, TL84, A, UV برای تولید رنگهایی با فام یکسان و مورد تایید مشتری مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه گیری میزان براقیت : براقیت رنگهای پودری عمدتا در زاویه 60 درجه مورد بررسی قرار می گیرد. اخیرا دستگاه های براقیت سنج دو (20 و60 درجه) و سه زاویه (20 و60 و 85 درجه) نیز مطابق با استاندارد EN ISO 2813 مورد استفاده قرار می گیرند.

اندازه گیری ضخامت لایه رنگ خشک : دستگاه های ضخامت سنج مورد استفاده برای رنگهای پودری با توجه به بستر فلزی آهنی و غیر آهنی از نوع NFE/FE در انواع پراب جدا و پراب سرخود قابل معرفی می باشند.

تست های سنجش میزان انعطاف پذیری و ضربه پذیری : رنگ های پودری در مقابل ضربه نسبتا مقاوم می باشند بطوریکه مطابق با استاندارد EN ISO 6272 باید توانایی تحمل ضربه با قدرت حدودی بالای (60-120Kg. Cm) را داشته باشند. در بحث انعطاف پذیری و تست خمش، مندرل سیلندری با قطراستوانه 6 الی 7 میلیمتری مورد کاربرد می باشد. تست تعیین میزان چسبندگی و سختی رنگ : تست کراس کات یکی از متداول ترین ابزار سنجش مورد استفاده در تست های انواع رنگهای گوناگون می باشد و در خصوص کاربرد در زمینه رنگ های پودری – با توجه به استاندارد EN ISO 2409 – می بایستی حداکثر چسبندگی( ISO Class : 0 ) را داشته باشند. برای بررسی سختی این رنگها از دستگاه سختی سنج بوخهلز Buchholz EN ISO 2815 و درجه سختی بالای 90 واحد استفاده می شود.
سنجش میزان پخت صحیح رنگ و تعیین دمای بهینه: پخت رنگهای پودری در آزمایشگاه عمدتا بوسیله آون (حداکثر تا 250 درجه سانتی گراد) انجام می شود. برای دستیابی به دمای بهینه و کنترل روند صحیح پخت در آزمایشگاه و نیز در خطوط تولید از دستگاه ترموگراف (ثبات دمای کوره) استفاده می شود. تستهای مقاومت در برابر شرایط محیطی : تست های شرایط محیطی رنگهای پودری با توجه به استاندارد های متداول از جمله ISO 11507, ASTM G 154 و … برای مشابه سازی سریع تر درکوتاه ترین زمان ممکن ، عمدتا توسط کابین های شرایط محیطی UV با لامپ های UVA و UVB و کابین Xenon Test با فیلتر های گوناگون در طول موجهای متنوع انجام پذیر می باشند. تست مقاومت در برابر عوامل خورنده و شیمیایی : تست سالت اسپری (مه نمک) مطابق با استاندارد های , ASTM B 117 BS.EN.ISO 7253 و مقاومت در برابر آب و رطوبت از مهمترین تست های این گروه از رنگها می باشند. از دیگر تجهیزات متداول در آزمایشگاه های کنترل کیفیت شرکت های تولید کننده انواع پوشش های پودری می توان به دستگاه تست سایش در برابر حلال و عمدتا حلال MEK ، سختی سنج مدادی ، ترازو وکتابچه های رال اشاره نمود.