وب سایت رسمی شرکت درنیکا ویژن آریا

محصولات قابل ارائه به صنایع خودروسازی

لیست تست های متداول در صنایع خودرو سازی:
اندازه گیری فام و شید رنگ : در این گروه از رنگ با توجه به حساسیت بالای بحث فام و تقسیم بندی های دو گانه سالید و متالیک به صورت کاملا تخصصی از دستگاه های اسپکتروفتومتر(ASTM D 2244,DIN 5033) با قابلیت اندازه گیری و مقایسه در زوایای مختلف (15,15,25,45,75,110- درجه) برای رنگهای متالیک و صدفی و از انواع تک زاویه 45 درجه برای رنگهای سالید استفاده می شوند. کابین های مقایسه رنگ تحت نورهای گوناگونی نظیر D65, D50, TL84, A, UV نیز در تولید رنگهایی با فام یکسان و مورد تایید مشتری قابل استفاده می باشند. 

اندازه گیری میزان براقیت رنگ : با توجه سطوح مختلف با درجات براقیت گوناگون (مات، نیمه براق و براق) دستگاه براقیت سنج با قابلیت اندازه گیری براقیت در سه زاویه (20و60 و85 درجه) قابل پیشنهاد می باشند.

اندازه گیری میزان قدرت پوشش: برای بررسی میزان پوشانندگی رنگ خشک از دستگاه بازتابش سنج (رفلکتومتر) و برای تعیین میزان پوشانندگی رنگ در حالت خیس از کریپتومتر استفاده می شود. سنجش میزان پخت صحیح رنگ و تعیین دمای بهینه : برای دستیابی به دمای بهینه و کنترل روند صحیح پخت در آزمایشگاه و نیز در خطوط تولید از دستگاه ترموگراف (ثبات دمای کوره) استفاده می شود. اندازه گیری میزان گرانروی و ویسکوزیته : در صنایع خودروسازی با توجه به استاندارد های متنوع تجهیزات متفاوتی نظیر انواع کاپ های ویسکوزیته فورد (Ford ASTM D 1200)، (DIN 53211) ، کاپ Afnor ، استفاده می شوند.
اندازه گیری ضخامت : دستگاه های مورد کاربرد در این صنعت ، با توجه به بسترهای گوناگون اعم از فلزی و پلیمری و پلاستیکی و … متفاوت هستند و بسته به نوع سطح مورد نظر از ضخامت سنج های NFE/FE ، اولتراسونیک و مکانیکی استفاده می شود. ضخامت سنج های شانه ای و چرخشی نیز برای اندازه گیری میزان ضخامت قشر رنگ بصورت خیس کاربرد دارند. تست تعیین میزان چسبندگی: تست کراس کات برای تعیین میزان چسبندگی قشر خشک رنگ به سطح زیرین انجام و با در نظر گرفتن ضخامت لایه خشک رنگ از تیغه هایی با فواصل متفاوت استفاده می شود. اندازه گیری میزان سختی و مقاومت رنگ در برابر خراشیدگی : عمدتا دستگاههای سختی سنج پاندولی و گزارش میزان سختی رنگ بر حسب سختی واحد پرسوز (P) مطابق با استانداردهای ASTM D 4366, ISO 1522 سختی سنج مدادی (9B-9H) ، سختی سنج فنری(نیوتونN) و دستگاه تست خراش Scratch Tester قابل معرفی می باشند. تعیین میزان انعطاف پذیری و ضربه پذیری : رنگ های خودرویی باید از میزان انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند لذا برای بررسی این مسئله از دستگاه مندرل سیلندری با ست سیلندر های مربوطه (قطر 2-32 میلی متر) یا مندرل مخروطی استفاده می شود. مطابق با استاندارد EN ISO 6272 توانایی تحمل ضربه با قدرتی در حدود برای این گروه از رنگها مورد تاکید می باشد.
تستهای مقاومت در برابر شرایط محیطی : تست های شرایط محیطی این گروه از رنگها با توجه به استاندارد های متداول برای مشابه سازی سریعتر در کوتاه ترین زمان ممکن ، عمدتا توسط کابین های شرایط محیطی UV با لامپ های UVA و UVB و کابین Xenon Test با فیلتر های گوناگون نور در طول موجهای متنوع انجام پذیر می باشند. تست مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و خورنده : در این خصوص کابینهای های سالت اسپری ، مقاومت در برابر غوطه وری آب ، مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر تاثیر مواد شیمیایی مورد استفاده می باشند. تست تعیین میزان جامی شدن : تست جامی شدن توسط دستگاه Cupping ، جهت تعیین میزان خاصیت الاستیسیته رنگ انجام پذیر می باشد